Bedrijfsspionage onderzoek

Bedrijfsspionage onderzoek is onderzoek naar bedrijfsspionage. Dat klinkt logisch, maar is zeker niet eenvoudig. Bedrijfsspionage onderzoek is een deelonderzoek dat kan samengaan met Forensisch IT-onderzoek, observaties en verborgen afluisterapparatuur opsporen. Met fysieke observaties stellen wij de bewegingen van de vermeende bedrijfsspion vast. Dergelijke onderzoeken vergen een grote investering in financiën en tijd, maar met een dergelijk intensief onderzoek kan de onzekerheid definitief worden weggenomen. Op enig moment namelijk, worden de lijnen zichtbaar gemaakt doordat de bedrijfsspion, veelal uw eigen medewerker, ons bij de feitelijke opdrachtgever ‘brengt’. Bedenk, vaak gaat het om concepten, tekeningen, uitvindingen of actuele klantgegevens.

Kijk bijvoorbeeld naar het bedrijfsspionageschandaal bij Renault en Volkswagen. Bedrijfsspionage onderzoek met observaties door gelouterde onderzoekers van Dörr Bedrijfsrecherche raakt twee kanten. Repressief zullen wij trachten de bedrijfsspion te achterhalen en preventief kunnen we bedrijfsspionage in gevallen uitbannen door digitale barrières en fysieke hindernissen op te werpen.

Bedrijfsspionage onderzoek: hoe een directielid flirtte met de concurrent… en alles wat hem dierbaar was verloor

Hij had alles voor elkaar, een lid van de directie van een grote onderneming en veelbelovend groot zakelijk talent. Hij had een huis, bovengemiddeld groot, uiteraard onder architectuur gebouwd, een sportieve 6-cilinder, een vrouw en twee kinderen. Degelijk, gelukkig zelfs, zoals hij zelf achteraf zou verklaren. Hij had echter een zwakte. Geld, meer geld en nog meer geld. Onderzoekers van Dörr Bedrijfsrecherche volgden hem wekenlang zonder resultaat, totdat de man in een, mogen we dat zeggen, relatief eenvoudig wegrestaurant bedrijfsgeheimen doorverkocht. Wij namen plaats achter het duo. De deal werd van nabij gevolgd en opgenomen. De man werd geconfronteerd, waarna hij een volle bekentenis aflegde over de bedrijfsspionage.

Zelfs de AIVD waarschuwt consequent voor digitale spionage. Waarom zou het niet bij u kunnen gebeuren?

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: digitale spionage vormt het grootste ‘ondergevaar’ voor de komende decennia. Wij noemen het ‘ondergevaar’, omdat het onder de oppervlakte sluimert. De acties zijn eerst niet zichtbaar. Bovendien is daardoor ook de dader niet zichtbaar. En dat is een groot probleem, want afwijkend van hoe we tot nu tegen criminaliteit aankeken. Vaak zijn ondernemers te laat in het onderkennen en erkennen van het probleem. “Het zal zo’n vaart wel niet lopen.” Een veelgehoorde kreet. Pas als het te laat is, wil de directie actie ondernemen. De concurrent slaapt echter ’s nachts veelal niet. En dat is de zwakte van veel bedrijven en organisaties. Daarmee is de concurrent u te snel af.